Bike Trip Slovakia - Czech - Poland

Telo pobolieva, ale duša je spokojná. 

Po minuloročnom Srbsku, tento rok smer sever.
Pršalo mi väčšiu časť výletu, preto som mal o niečo ťažšiu prácu hlavne s byvakom a bicyklovaním, ale to si jednoducho nevyberieš. A ako obyčajne hovorím: o zážitok sa pripraviť nenechám. Vedel som, že to struhnem cez Myjavu na Moravu a odtiaľ hore do Beskydska. Potom ma napadla myšlienka zájsť si do Poľska a prečo nie do Krakowa. Veď v PL som bol akurát tak v Nowy Targ a to všetci dobre poznáme za akým úmyslom.

SVK-CZ-PL-SVK
Cífer-Brezová Pod Bradlom - Uherský Brod - Vsetín - Velké Karlovice (obchádzka cez Soláň) - Makov - Čadca - Skalité - Ziwiec - Bielsko Biala vlakom do Krakowa - vlakom do Nowy Targ - Zakopane - Lysá Poľana - Ždiar - Vysoké Tatry - Liptovský Hrádok - Pavčina Lehota - Ružomberok - vlakom do TT a Cífer


Zbalil som sa ako sa patrí na prežitie bez civilizácie (vyšlo mi to na asi 20kg) a hybaj za dobrodružstvom. Ešte musím spomenúť, že som si nedávno zadovážil  MTBčko Kona Kilauea 1994 skoro fungláčik. Vo všeobecnosti preferujem 26" kolesá na cestovanie. Má nižšie ťažisko, čo je pre tých ktorý nosia poriadne naložené a sú menšieho vzrastu, dôležité. Konu som si upravil podľa mojich potrieb. Nová vidlica a na nej všetky potrebné návarky s potrebným predĺžením krku vidlice. Moc radikál predstavec, oblúky Deda a dual radenie Shimano Sora. Celkovo som prešiel neviem koľko, ale tento bajk tak ako som bol presvedčený na začiatku ma vôbec, ale vôbec nesklamal a šlapal ako hodinky. Mám svojho šampióna na cesty. Musím ale zredukovať hlavne váhu equipmentu, lepšie kapsy, lepší stan.
 
Tak som sa pobral na tú Brezovú a len náhoda chcela aby som sa stretol s dobrou známou Danou inak food blogerka Dora´s Art . Posilnený obedom u Dany som cez Myjavské kopčeky hore dole prešiel  na Moravu.




Morava bola pre mňa príjemným zážitkom, krásna scenéria, tradičné dedink. Ťahal som smer Vsetín a prechádzal som peknou krajinkou, pekne upravenou a celkovo som mal ako cyklista pocit, že to je presne to čo sa aj o Čechoch vie: ako veľmi sú naklonený cyklistike.

Zo Vsetína vedie asi tá najlepšia cyklo cesta, po ktorej som kedy  išiel ( je aj u nás tá z Tatranskej Kotliny smer Kežmarok, extra výhľady) smer Nový Hrozenkov-Cyklostezka Bečva.V Beskydoch som si odtrpel v tých kopcoch a daždi svoje. Páčila sa mi údenárska kultúra na severe Česka. Klobásky sú trochu odlišné na aké sme u nás zvyknutí, ale je tam toho požehnane. Veľmi mi chutili aj moravské koláče a odporúčam vyskúšať tzv. Frngál. Koláč najpôvodnejší je so slivkovým lekvárom. Najlepšie k raňajším kávičkám, ktoré som si pravidelne varil na ceste. Z koťoga, mokka varič :)


Byvaky som riešil ako prišlo, ale keď prší treba sa skryť. Stodoly, prístrešky aj krmelce všetko sa ráta. Najlepšie je rozbaliť si moskytiéru a máš pokoj od hávede.  Príde aj situácia keď byvak nepostačí a je lepšie voliť privát - penzión. S radosťou som tak spravil v Oščadnici spolu s poriadnou večerou. To už som prešiel cez Makov späť na SVK. Hneď za hranicami čakala Polícia (merali rýchlosť) bilboardy, rozbité cesty a zafajčené šenky.

Celé je to divné! v ČR v tej istej nadmorskej výške, ten istý sever ako na Slovensku, ale u nás poľutovania hodné prostredie. Vieme svoje o rozdeľovaní financií po regiónoch SK. Nič, aspoň tie hory tu stoja za to! Trochu frustrovaný a vytrápený z Beskýd som si hneď v Čadci kúpil nové boty. Nezvolil som vhodnú obuv a potreboval som pevnejšiu podrážku. Polovičné
pohorky na Feraty mi veľmi dobre sedia. V Čadci som prešiel pár obchodov a veľmi milý ľudia. Dokonca mi radili kde a za kým ísť. Hovorím si, že dobrí ľudia sú to.
Z Oščadnice smerom na PL hranice som si ich užil do sýtosti. Poslali ma hore cez Maguru do Skalitého. No to bolo s tým nákladom. Ale, tak to chodí, to sú tie správne chodníčky! Niekde som čítal že: Life begins at the end of your confort zone
Tak tak, drel som veľkú časť môjho výletu, ale vždy to stojí za to.  
Prechod po Poľska bol zmätočný, nevedel som sa zorientovať. Našťastie dopravné značenie je na úrovni, tak som vedel, že na diaľnicu to nepôjde :) Nasmerowal som si to smer Ziwiec. Je tam atraktívna krajinka, odlišná od Česka a Slovenska, veľa kopčekov. Okresné cesty sú trochu preplnené a často som volil vedľajšie, ale zato paralelne s hlavnými ťahmi.
A teraz jedna vec, ktorá má doslovne šokovala. Poľský vodiči sú neskutočne ohľaduplný. Nestalo sa mi, aspoň si nepamätám, aby ma nejaké auto predbiehalo s rovnako protiidúcim autom. Je to        fenomenálny zážitok. Každý jeden vodič počkal, zabrzdil a potom predbiehal nechajúc cyklistovi min  2m cesty. Bravo! palec hore Polska . 

 Ziwiec je pekné mestečko, majú tam piváreň a vyzerá to tam presne ako v Guinness Dublin. Pivko bolo extra chutné. Túto noc som dal byvak v senníku. Ráno som ťahal ďalej asi 30km a do Krakowa som zobral asi na 40min. Krakow som nechal na prekvápko a vyšlo 100centi!
Starobylé, moderné, štýlové, turistické,čisté mesto. Cenovo to porovnám k našim podmienkam, ale tak za jeden deň čo som tam pobudol som moc toho nemíňal, možno tak na kávu :) Inak čo sa mi páčilo boli ako pekne upravené dievky tam majú. Krakowské dievčence preferujú v skutku     vkusný outfit.  Letné kvetované aj iné paterny šaty. Neodvážil som sa fotiť, ale fakt kočky (žiadne neónové obtiahnuté tielka, obrovské náušnice a pod) Krakow je na vyššej európskej úrovni. Prespal som v hosteli Orange

                                                 



Keďže už som začínal mal celkom dosť v nohách, každé ďalšie ráno bolo vstávanie horšie a horšie. Je potrebné si dať čas na oddych, na regeneráciu. V mojom prípade bol tento výlet viac menej o bajkovaní. Žiadne veľké prestoje, možno ak by bolo lepšie počasie, verím že toho času na relax by bolo aj viac. Tak či onak z Krakowa som sa zviezol do Nowy Targ a odtiaľ smer Zakopane. Hore dolu krajinka smerom na Tatry a už sa aj poriadne zmrákalo.

V Zakopanom, inak dosť sklamanie aký humbuk tam je, som zastihol lejačisko. Ak porovnám Tatranské obce s poľskou stranou je to 1:0 pre nás. Rozhodne si vážim aký doslovne horsky vznešeno to u nás pôsobí. Dúfam, že tá typicky rázovitá tvár obcí pod Tatrami nikdy nebude zmenená tak škaredým komercom  ako u susedov.


Vysoké Tatry bola čerešnička na torte. Bola to ako posledná etapa Tour De France. Do 14tej bolo krásne slnečno, vietor fúkal do chrbta a veľmi som si to užil. Poriadne som na konci dňa zmokol, ale to už som vedel, že sa budem sušiť v Pavčine Lehote na chate, kde tento daždivý týždeň pobývali kamoši z Cífera.


Ešte než som sa dostal do Pavčinej, mal som v pláne staviť sa u Jurčovcov v Hrádku. Asi tušíte, že tam má cyklo obchod a servis pán Milan Jurčo, 4násobný majster ČSSR v časovke, prvý cyklista ČSSR ktorý sa účastnil na TDF 1987 a mohé ďalšie úspechy, ale v prvom rade správny chlap a stále športovec s veľa energie. Mal som tú možnosť ťahať za pánom Milanom na nedávnej Tour de Volcano a bol to celkom zážitok :) 
Keď som dorazil, tak lialo ako z krhly, pani domáca nám spravila kávičku a pekne sme posedeli a porozprávali sa o cyklistike ako ináč. Je to už nejaká doba čo Jurčovcov navštevujem, ale vždy som mal pocit, že som vítaný. Jednoducho bajk pozitívna rodina. Starší syn Matej momentálne jazdí za Duklu Trenčín.


Tu sa moja cesta severom končí. Z Pavčinej som si dal ešte jednu jazdu okolo Mary do Ružomberka a odtiaľ vlakom do Trnavy. no a ešte som potiahol na bajku do Cífera.
Bicykel ako dopravný prostriedok je stále najflexibilnejšia forma cestovania. Je krásne kam až dokáže človek zájsť za pomoci vlastných síl. Nie je potrebné sedieť v sedle každý deň, alebo sa striktne presúvať len na bicykli. Ak si unavený, odpočívaš, ak sa cítiš dobre, ťaháš ďalej. Dám si ešte 3dni niekde popri Dunaji smer Rakúsko ak mi vyjde čas. Tak možno sa mi podarí znovu niečo načmárať na blog.

Dúfam, že Vás hore bude nejak motivovať v rozhodovaní či skúsiť ďalší výlet na bicykli.
Marek..



Gone to North from ArkoBici on Vimeo.


Komentáre

  1. Marek, super clanok, dakujem. Dnes som objavil tvoju stranku (vlastne stranky) a velmi sa mi paci robota, ktoru robis. Nadhera a nielen z funkcneho hladiska ale aj z pristupom, aky k nej mas.
    Nedavno som prisiel k starsiemu bajku (Univega Gran Turismo 1984) a sice je vo velmi dobrom stave, takze nepotrebujem nic privarit, dakujem a inspiraciu, fotky a vsetko. Nech sa dari!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Matus, prepac nejak som nezastihol koment.
      Dakujem za pochvalu, moc casto sa mi to nestava ze mi pride takato pozitivna spatna vazba ;)
      Ano, drz sa aj ty a sleduj dalej vecicky.. este toho bude!
      Stastlivo
      Marek..

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Bike 16 _ Velamos Super de luxe